Wystawa Ireneusza Rolewskiego


KOLEJNY SUKCES NASZEGO WYBITNEGO ABSOLWENTA
magistra IRENEUSZA ROLEWSKIEGO

zapraszamy na wystawę w Galerii OdNowa

Wystawa w Akademii Sztuk Pięknych im Władysława Strzemińskiego w Łodzi
ul. Wojska Polskiego 121
Galeria OdNowa Sala 261 (II piętro )
opiekun galerii prof. Joanna Trzcińska (600-367-783)
Czynna pon-pt 9-15
Wstęp wolny

zapraszamy do lektury informacji nadesłanych przez Panią Małgorzatę Zawadę, opiekuna galerii ASP w Łodzi:

Słowo o wystawie
Dyplomowej BYŁO JEST BĘDZIE Ireneusza Rolewskiego:

Wystawa składa się z dwóch cyklów prac dyplomowych. Pierwszy – wykonany pod kierunkiem dr hab. Joanny Trzcińskiej prof. uczelni i asystenta dr Andrzeja Fydrycha stanowi 5 obrazów wykonanych techniką mieszaną na płótnie. Drugi, to cykl rysunków, który powstał pod kierunkiem prof. Andrzeja Grendy i asystentki dr Gabrieli Cichowskiej.

Historia ludzkości od zawsze frapuje człowieka. Charakteryzuje się niezwykle długim, skomplikowanym i tajemniczym ciągiem czasowym. Geneza pojawienia się człowieka pozostaje nadal kwestionowana przez dzisiejszą naukę. Podobnie rzecz ma się ze zjawiskiem czasu, które wymyka się jednej definicji. Uznając założenia Alberta Einsteina i uwzględniając, że czas i przestrzeń są względne założyłem, że światło jest substancją zależną od czasoprzestrzeni, bo ma materię. W moim odczuciu, pojęcie światła jest szerokie, a to, co widzimy jako światło, nie jest wszystkim tym, co świeci. W związku z obranym przeze mnie tematem powstaje więcej pytań, niż odpowiedzi, a odpowiedzi pozostają często w sferze wiary, domysłów lub fantazji. Czy przestrzeń i czas mogą być nieskończone? Skoro czasoprzestrzeń stanowi współzależny byt, to czy światło zawsze musi im podlegać ? Czy światłem możemy nazwać inne fale, których nie dostrzega oko ludzkie? Dlaczego różne grupy społeczne, narody, plemiona, każda grupa etniczna odczuwająca własną odrębność, dysponują autonomiczną wizją świata duchowego? I na koniec, czy wszystkie dusze podlegają tej samej zasadzie i tym samym prawom? Na wyżej postawione pytania nauka odpowiada hipotezami, tezami i w najlepszym wypadku teoriami.
Od wieków na te i inne pytania odpowiedzi stara się udzielać również sztuka, która swym aparatem wyobraźni wypełnia lukę świata naukowego. Przy pomocy medium malarskiego chciałem przybliżyć moje wyobrażenie dotyczące ludzkiego bytu, a w tym kontekście czasu, przestrzeni i istoty światła: i tego materialnego, i irracjonalnego, związanego z duszą ludzką. Od lat interesuję się fenomenem bitwy, walki. Przez ostatnie 6 lat kopiowałem obraz „Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki. Zmagając się z materią tego obrazu analizowałem również inne, niż malarskie aspekty przedstawienia. To w bezpośredni sposób wpłynęło na realizowane obecnie obrazy. Punktem wyjścia do realizacji cyklu obrazów dyplomowych tym razem były wydarzenia z 4 lipca 1610 roku w miejscowości Kłuszyno. Rozegrała się tam bitwa polsko-rosyjska, w której poległo (w zależności od źródeł) między 2 500 do ponad 15 000 rycerzy. Podejmując się zilustrowania tego wydarzenia zdecydowałem o rozdzieleniu przedstawienia na dwie strefy: ci, którzy polegli, podlegają innej zasadzie organizacji, niż ci, którzy wciąż walczą. W moim odczuciu walczący ludzie, ich fizyczny byt pomieszany z ciałami tych, którzy już polegli, budują miazgę bitwy, która wchłania ogromną ilość detali. Jest strefą obrazów określoną przeze mnie jako coś ciężkiego, brudnego, ciemnego, chłodnego. Miazgę tą często rytmizuje układ włóczni i innych elementów przedstawienia.
Natomiast dusza bez ciała jest czymś lekkim, pięknym, zharmonizowanym, bezczasowym i nieśmiertelnym, i można ją, w moim odczuciu, traktować jako źródło światła. Ten fenomen również jest uwzględniony w kompozycjach obrazów, a można zaryzykować stwierdzenie, że stanowi temat największego płótna chodzącego w skład cyklu, w którym potężna chmura ptaków symbolizuje dusze. Ciało i dusza razem, stanowią wzajemnie uzupełniającą się parę różnych bytów, tworząc kompozycje obrazów. Chcąc uporządkować cykl obrazów, historię „Bitwy pod Kłuszynem”, przedstawiłem w porządku chronologicznym – przed bitwą – początek bitwy – bitwa – końcowe moment bitwy – po bitwie.
Drugi cykl przedstawia 8 rysunków wykonanych techniką mieszaną na papierze. Tematem tych prac jest próba ujęcia natury człowieka w świetle fizycznym i duchowym jednocześnie. Skomplikowany kształt ludzkiego ciała charakteryzuje się nieskończoną liczbą niepowtarzalnych form. Nie inaczej jest ze zjawiskiem światła, którego fale nigdy nie będą identycznie oświetlać tej samej materii. Wszystko, co ma materię, pozostaje w nieustannym ruchu. Światło fizyczne nigdy nie będzie takie samo, ponieważ jego fotony posiadają masę i podobnie jak człowiek zależne są od czasu, grawitacji, przestrzeni i materii. Inaczej ma się rzecz tego, co duchowe, a więc transcendentne i niezbadane. Światło duchowe, jego kształt, charakter, natężenie przypisuję chwili, atmosferze i temu, co określa słowo przypadek.
Wszystkie rysunki mają charakter symboliczny. Wymykająca się z poprawności kierunków i zgodności z ludzką anatomią biała linia, oznacza ducha. Światło fizyczne (wydobywające bryłę przedmiotu) pokazuje chwilę trwającą niekiedy kilkadziesiąt minut. W wyniku prostego upływu czasu drobne przesunięcia modelki i obejmujące ją światło nabierają ekspresji i stają się odniesieniem dla otoczenia.

Ireneusz Rolewski
W latach 2013-2021 studia na kierunku Malarstwo (Wydział Grafiki i Malarstwa ASP w Łodzi). Związany z Łodzią od 12 lat, czyli od rozpoczęcia nauki w Łódzkim Liceum Plastycznym.
Znany jest głównie z realizacji kopii „Bitwy pod Grunwaldem”, którą tworzył przez kilka lat m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Tam również projektował i wykonywał aranżacje do wystaw czasowych związanych z Pablem Picassem, Leonardem da Vinci czy sztuką koreańską.
Swoje aranżacje wykonywał również w Londynie. W 2019 roku wykonał kopię
„Ekstazy św. Franciszka” do filmu „Polski El Greco” w reż. Katarzyny Kowalskiej.
Jest również bohaterem filmu dokumentalnego pt. „Bitwa” Marii Dłużewskiej. Aktualnie mieszka i tworzy w Skierniewicach.

Materiały prasowe:
https://www.e-kalejdoskop.pl/sztuka-a216/dyplom-ireneusza-rolewskiego-r10954
https://lodz.tvp.pl/58057079/obrazy-irka-rolewskiego-w-galerii-odnowa-lodzkiej-asp?fbclid=IwAR3w6G6TJpSooR7ilmYqixBuT9JOIzU4k3lp27eZG9oc671VhaUqombJ3Dg
tu- 8:55 minuta https://teleexpress.tvp.pl/57725531/20012022-1700

https://asp.lodz.pl/index.php/pl/galeria-odnowa/3040-bylo-jest-bedzie-ireneusz-rolewski

Autor zdjęć: Jarosław Darnowski